Abstract
Objectives: The study aims to investigate the prevalence of stress among Nursing students at the University of Medicine and Pharmacy at Ho Chi Minh City, and to identify associated factors.
Subjects and Methods: A cross-sectional study described 390 nurse students currently enrolled at the University of Medicine and Pharmacy at Ho Chi Minh City during the academic year 2022 - 2023. Data were collected through a self-administered questionnaire.
Results: The research showed that the prevalence of stress among students was 37.7%. Among these, the proportion of students experiencing mild to moderate stress was the highest (17.2% and 12.3% respectively), while severe stress levels accounted for 8.2% (6.9% severe and 1.3% very severe). Students who stayed up late or had difficulty sleeping were 4.51 times more likely to experience stress compared to those who did not (p = 0.03; 95% CI: 1.69-11.98). Additionally, students under high academic pressure and moderate academic pressure had 2.91 and 2.11 times higher risk of stress respectively compared to students with low academic pressure (p<0.05). Furthermore, regarding social support factors, students receiving moderate support from friends were 0.43 times less likely to experience stress compared to those receiving low support from friends (p = 0.022; 95% CI: 0.21-0.87).
Conclusion: Stress was relatively prevalent among Nurse students. The study found associations between staying up late or having difficulty sleeping, moderate and low academic pressure, along with social support from friends, with stress levels.
Keywords
References
Nguyễn Thị Khánh Tiên. Stress và các yếu tố liên quan đến stress của sinh viên Gây Mê Hồi Sức [Khóa luận tốt nghiệp]. Đai Học Y Dược Tp. Hồ Chí Minh; 2021.
Trịnh Đình Thế Nguyên, Nguyễn Thanh Hiệp. Tình trạng căng thẳng (Stress) ở điều dưỡng và các yếu tố liên quan tại Bệnh viện Nhi Đồng 1. Tạp chí Y Dược học Phạm Ngọc Thạch. 2024;3(1):tr. 8-15
Nguyễn Bích Ngọc. Thực trạng stress của sinh viên điều dưỡng Trường Cao đẳng Y tế Hải Phòng năm 2020. Tạp Chí Nghiên cứu Y học TPHCM. 2021;143(7):159-166.
Phùng Quốc Điệp, Chu Văn Thăng, Nguyễn Thị Thúy Hạnh. Thực trạng trầm cảm, lo âu, stress ở sinh viên cao đẳng điều dưỡng chính quy Trường Cao đẳng Y tế Bạch Mai và một số yếu tố liên quan năm 2021. Tạp chí Y học Cộng đồng. 2021;62(7). DOI: https://doi.org/10.52163/yhc.v62i7%20(2021).226.
WHO. Mental health in Viet Nam. WHO website. Updated 2019. Accessed 29/8/2022, https://www.who.int/vietnam/health-topics/mental-health
Kiều TTT. Depression, Anxiety and Stress among students in Ho Chi Minh city. Mental Health Literacy in Schools and the Community: Proceedings from the 5th International Conference on Child Mental Health in Vietnam. Vietnam National University Press; 2019. p. 98-104.
Nguyễn Thị Lan Anh, Trần Văn Bình. Đánh giá stress, trầm cảm, lo âu bằng thang đo DASS-21. Tạp chí Tâm lý học - Đại học Văn Hiến. 2021;15(3):tr. 45-50.
Hồ Thị Trúc Quỳnh, Trần Thị Khánh Linh. Căng thẳng học tập và sự hài lòng cuộc sống ở sinh viên Đại học Huế: Vai trò trung gian của khả năng phục hồi. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Huế. 2022;28(2):tr. 60-67.
Hồ Thị Trúc Quỳnh, Nguyễn Thanh Hùng. Độ tin cậy và hiệu lực của phiên bản tiếng Việt của thang đo hỗ trợ xã hội trên mạng xã hội dành cho thanh thiếu niên. Tạp chí Khoa học Giáo dục - Đại học Sư phạm Huế. 2022;67(1):tr. 141-149.
Becker, S. P., Jarrett, M. A., Luebbe, A. M., Garner, A. A., Burns, G. L., & Kofler, M. J. Sleep in a large, multi-university sample of college students: Sleep problem prevalence, sex differences, and mental health correlates. Sleep Health, 2021, 7(3), 230-238. doi: 10.1016/j.sleh.2018.01.001.
Li, L., Wang, Y., Yu, H., Gao, Y., & Wu, H. The prevalence of sleep disturbances and associated factors among college students in China: A cross-sectional study. Sleep Medicine, 2020, 75, 1-7. doi: 10.7189/jogh.13.04071.
Lương Thị Thu Thắm, Nguyễn Hoàng Phương Yến, Lê Nhật Quyên và cộng sự. Áp lực học tập và một số yếu tố liên quan của sinh viên y khoa trường Đại học Y - Dược, Đại học Huế. Tạp chí Y tế Công cộng. 2022;60:tr. 68-79. DOI: https://doi.org/10.53522/ttcc.vi60.76518.
Nguyễn Thanh Trúc, Nguyễn Thị Bích Tuyền. Các Yếu Tố Ảnh Hưởng Đến Stress, Lo Âu, Trầm Cảm, Của Sinh Viên Năm Cuối Ngành Dược Tại Đồng Nai. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Đà Nẵng. 2020;18(10):tr. 10-13.
Nguyễn Thị Minh Châu, Trần Văn Bình. Mối liên hệ giữa hỗ trợ xã hội và căng thẳng học tập của sinh viên y khoa tại Đại học Y Dược TP.HCM. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;10(4):tr. 45-50.
Lê Thị Hồng Nhung, Phạm Văn Hùng. Tỷ lệ stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên Đại học Y Dược TP.HCM. Tạp chí Khoa học và Công nghệ - Đại học Quốc gia TP.HCM. 2022;18(2):tr. 60-67.
Đỗ Hoàng Khánh. Stress và những yếu tố liên quan đến stress ở sinh viên Điều dưỡng năm thứ 2 Trường Cao đẳng Y tế Hà Đông năm 2019-2020 [Luận văn Thạc sĩ Y học]. Trường Đại học Y Hà Nội. 2020.
Trương Thị Kim Ánh. Stress của sinh viên cử nhân hộ sinh Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh và các yếu tố liên quan [Khoá luận tốt nghiệp cử nhân điều dưỡng chuyên ngành hộ sinh]. Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh; 2020.
Trần Kim Trang. Stress, lo âu và trầm cảm ở sinh viên y khoa tại Đại học Y Dược TP.Hồ Chí Minh. Tạp chí Y học Việt Nam. 2021;11(2):tr. 162-167
Nguyễn Thái Sang, Huỳnh Hồ Ngọc Quỳnh. Tỷ Lệ Stress Và Chiến Lược Ứng Phó Của Sinh Viên Y Học Dự Phòng Đại Học Y Dược Thành Phố Hồ Chí Minh [Khoá luận tốt nghiệp bác sĩ Y học dự phòng]. Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh; 2020.
Nguyễn Thị Minh Châu, Trần Văn Bình. Mối liên hệ giữa hỗ trợ xã hội và căng thẳng học tập của sinh viên y khoa tại Đại học Y Dược TP.HCM. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023;10(4):tr. 45-50.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Journal of Nursing Science