Tóm tắt
Mục tiêu: Đánh giá hiệu quả của phương pháp giảng dạy mô phỏng trong việc phát triển kỹ năng giải quyết vấn đề của sinh viên điều dưỡng.
Đối tượng và phương pháp nghiên cứu: Nghiên cứu bán thực nghiệm có đánh giá trước sau tiến hành trên 173 sinh viên điều dưỡng hệ chính quy năm thứ 2 tham gia khóa học thực hành tiền lâm sàng Chăm sóc sức khỏe người lớn bệnh Nội Ngoại khoa I bằng phương pháp mô phỏng mức độ trung bình trong thời gian từ tháng 5/2021 đến tháng 7/2022. Thang đo Kỹ năng giải quyết vấn đề cá nhân (Personal Problem-Solving Inventory) được sử dụng để đo lường kỹ năng giải quyết vấn đề của sinh viên với tổng điểm càng thấp tương ứng kỹ năng giải quyết vấn đề càng tốt. Thống kê mô tả và phép kiểm Pair sample t-test được sử dụng để phân tích số liệu với mức ý nghĩa p < 0,05.
Kết quả: Điểm trung bình của thang đo Kỹ năng giải quyết vấn đề cá nhân sau khóa học mô phỏng (M = 127,24 ± 12,11) thấp hơn so với trước khóa học (M = 131,59 ± 16,88) tương ứng với kỹ năng giải quyết vấn đề của sinh viên sau khóa học tốt hơn. Sự khác biệt này có ý nghĩa thống kê (t172 = 2,85; p = 0,005).
Kết luận: Phương pháp giảng dạy mô phỏng có hiệu quả trong việc phát triển kỹ năng giải quyết vấn đề của sinh viên điều dưỡng do đó nên được áp dụng trong chương trình đào tạo điều dưỡng.
Từ khóa
Tài liệu tham khảo
Heppner P, Baker C. Applications of the Problem Solving Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 1997;29:229-41. DOI:10.1080/07481756.1997.12068907.
Aebersold M. Simulation-Based Learning: No Longer a Novelty in Undergraduate Education. Online J Issues Nurs. 2018;23(2). DOI: 10.3912/OJIN.Vol23No02PPT39
Miertová M, Lepiešová MJMJ. Innovative teaching methods in the professional training of nurses – simulation education. Mefanet J, 2013; 1(2): 55–60.
Inglis S, Nelson L. Exploring the effects of clinical simulation on nursing students’ learning and practice. Mental Health Practice. 2020;23:38-42. doi: 10.7748/mhp.2020.e1355
Blevins S. The impact of simulation on patient care. Medsurg nursing. 2014;23:120-1.
Lei YY, Zhu L, Sa YTR, Cui XS. Effects of high-fidelity simulation teaching on nursing students’ knowledge, professional skills and clinical ability: A meta-analysis and systematic review. Nurse Educ Pract. 2022;60:103306. doi: 10.1016/j.nepr.2022.103306.
Kim JH, Park IH, Shin S. Systematic review of Korean studies on simulation within nursing education. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2013;19. DOI:10.5977/jkasne.2013.19.3.307
Li YY, Au ML, Tong LK, Ng WI, Wang SC. High-fidelity simulation in undergraduate nursing education: A meta-analysis. Nurse Educ Today. 2022;111:105291. doi: 10.1016/j.nedt.2022.105291.
Martins JCA, Baptista RCN, Coutinho VRD, Fernandas MID, Fenandes AM. Simulation in nursing and midwifery education [Internet]. Denmark: WHO Regional Office for Europe; 2018 [cited 2023 Feb 9]. Available from: WHO-EURO-2018-3296-43055-60253-eng.pdf.
Cha ES, Kim KH, Erlen JA. Translation of scales in cross-cultural research: issues and techniques. J Adv Nurs. 2007 May; 58(4):386-95. doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04242.x.
Ka LF, Lim BAK, Seng CG, Danaee M, Chan CMH. The impact of high fidelity zatient simulation on the level of knowledge and critical thinking skills in code blue management among undergraduate nursing students in Malaysia. SAGE Open. 2021; 11(2):21582440211007123. DOI:10.177/21582440211007123
Yılmaz F, Kelleci M, Aldemir K (2018). The Effect of High Fidelity Simulation Training on Critical Thinking and Problem Solving Skills in Nursing Students in Turkey. Educational Research in Medical Sciences. Vol.7, issue 2; e83966 https://doi.org/10.5812/erms.83966
Swain JJ. Simulation: Necessary Tool for Problem Solving. OR/MS Today [Internet]. 2021 [cited 2023 Feb 09]; Available from: Simulation: Necessary Tool for Problem Solving | ORMS Today (informs.org). https://doi.org/10.1287/orms.2021.05.15
Choi E, Jeon J. Factors Influencing Problem-Solving Competence of Nursing Students: A Cross-Sectional Study. Healthcare (Basel, Switzerland). 2022;10(7). doi: 10.3390/healthcare10071184.
Pitsia V, Kent G. Which factors can predict students’ problem solving skills? The case of nine-year olds in Ireland [Internet]. In: Growing Up in Ireland Research Conference; 2017 Nov 7; Croke Park, Dublin. Available from: Which factors can predict students’ problem solving skills? The case of nine-year olds in Ireland - NORMA@NCI Library (ncirl.ie)
Parno, Anggraini RT, Hidayat A, Fauziyah S, Pramono NA, Supriana E et al. The Building of Students’ Problem-Solving Skills through STEM Aproach with Virtual Simulation Media. Journal of Physics: Conference Series.2021; 1842:012073. DOI 10.1088/1742-6596/1842/1/012073.
Kim J, Park JH, Shin S. Effectiveness of simulation-based nursing education depending on fidelity: a meta-analysis. BMC Med Educ. 2016 May 23;16:152. https://doi.org/10.1186/s12909-016-0672-7
Chronister C, Brown D. Comparison of simulation debriefing methods. Clin Simul Nurs. 2012;8(7):e281-8. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2010.12.005
Park SN, Chu MS, Hwang YY, Kim SH, Lee SK. Effects of Integrated Nursing Practice Simulation-based Training on Stress, Interest in Learning, and Problem-Solving Ability of Nursing Students. J Korean Acad Fundam Nurs. 2015;22(4):424-32. DOI:10.7739/jkafn.2015.22.4.424
Ahn H, Kim HY. Implementation and outcome evaluation of high-fidelity simulation scenarios to integrate cognitive and psychomotor skills for Korean nursing students. Nurse Educ Today. 2015;35(5):706-11. doi: 10.1016/j.nedt.2015.01.021.
Wang AL, Fitzpatrick JJ, Petrini MA. Use of Simulation among Chinese Nursing Students. Clinical Simulation In Nursing. 2013;9(8):e311-e7. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2012.03.004
Hope A, Garside J, Prescott S. Rethinking theory and practice: Pre-registration student nurses experiences of simulation teaching and learning in the acquisition of clinical skills in preparation for practice. Nurse Educ Today. 2011;31(7):711-5. doi: 10.1016/j.nedt.2010.12.011.

công trình này được cấp phép theo Creative Commons Attribution-phi thương mại 4.0 International Giấy phép . p>
Bản quyền (c) 2023 Tạp chí Khoa học Điều dưỡng